Be wild

Be yourself

Be natural

Môj prvý road trip v Južnej Afrike (part 2)

Calypso beach, Langebaan

Ahoj kamaráti :)

Trvalo mi to nejaký ten deň, kým ste sa dočkali pokračovania :) Skôr ako budem pokračovať v druhej a finálnej časti môjho road tripu, rada by som Vám v krátkosti popísala moje posledné dni.

V utorok pred dvoma týždňami, keď som išla zo školy, začalo strašne pršať. Ja to mám asi 20 minút chôdze potom ako ma dodávka vyhodí v jednej lukratívnej štvrti plnej asociálov a ľudí, čo nechceš stretnúť, keď je tma. Takže som zmokla, ale tak ako nikdy. O dva dni nato som už kašlala ako starý tuberák a v piatok som nešla do školy a doma sa modlila, aby som bola čím skôr zdravá a mohla osláviť moju pondelkovú narodeninu :) O 12tej som dostala správu od Mel, že o 16tej po mňa prídu a ideme do Langebaanu na víkend osláviť moje narodeniny. Za sekundu som za začala tváriť, že mi nič nie je a bola som zbalená. Langebaan sa nachádza západne od Kapského mesta, približne hodinu a pol cesty autom. Melissin kamarát tam má rodinnú vilu s jacuzzi pri pláži. To sú opäť tie extrémne finančné rozdiely, o ktorých som už písala. Je to tu celkom bežné mať víkendovú vilu niekde pri pláži.

Takže takto vyzeral môj narodeninový víkend. Som nesmierne vďačná, že som stretla Mel a pracujeme spolu. Je to moja najbližšia osoba, ktorú tu mám a máme toho veľmi veľa spoločného.

Calypso beach, Langebaan

Oslavy pokračovali ešte do stredy a moja choroba sa tak pretiahla o ďalší týždeň. Dnes, v sobotu, keď som ako tak schopná používať rozum, ale opäť nemám data (smutná realita; Magic Mike XXL som už videla 5 krát, lebo je to jeden z dvoch filmov, čo mám v počítači), Vám dopoviem ako pokračoval náš road trip :)

Druhá destinácia: Jeffreys Bay
V stredu podvečer sme dorazili do Jeffreys Bay. Cestou autobus zastavil na odpočívadle, odkiaľ bolo vidieť pohorie Tsitsikamma.

Tsitsikamma

Zastávka autobusu je na pumpe, ktorá sa nachádza od mesta asi 10 minút autom. Zastavili sme jedného pána a ten nás ochotne a zadarmo odniesol ku nášmu ubytovaniu (obyvatelia Jeffreys Bay sú veľmi srdeční ľudia). Cestou nás previezol cez celé mestečko a vysvetlil nám, čo sa kde nachádza a ako prebieha aktuálny festival, ktorý odštartoval v ten deň. Jeffreys Bay je surferské mestečko. Nie je tam toho veľa čo vidieť, ale má neskutočné čaro a atmosféru. Má svoju surf dedinku, factory shops, kde nájdete rôzne surf a skate značky za porovnateľne nižšie ceny ako napríklad v Kapskom meste alebo u nás.

Factory shops, Jeffreys Bay

My sme tam išli kvôli 2016 J-Bay Open - World Surf League. Surfovalo sa na dvoch plážach. Bol to zaujímavý zážitok.

2016 J-Bay Open - World Surf League

V Jeffreys Bay sme mali pôvodne ostať do piatka. Nám sa tam ale páčilo. Clint sa skamarátil so skupinkou mladých surferov z nášho ubytovania a Mel strávila väčšinu času nakupovaním v surf factory. Ja som si pospala dlhšie, potom si vypila pivko pri bazéne a robila som si pripité snapchaty hahah. Takže asi toľko k tejto destinácii. Ale teraz vážne. Oplatí sa tam ísť, keď sa tam niečo deje alebo ak surfujete. Pláže sú nádherné.

Jeffreys Bay

Čo sa týka nočného života, nie moja šálka kávy. Niektoré podniky mi pripomínali školské diskotéky. Najviac sa nám pozdával podnik Mexican.
Takže náš plán bol presunúť sa v piatok do Grahamstownu. Autobusy ale odchádzajú iba v skoré ranné hodiny a tak sme si pobyt predĺžili do soboty rána. Clint sa rozhodol ostať s jeho novými kamarátmi ešte pár dní.

Ubytovanie: Jeffreys Bay backpackers - 1000 randov za dve noci pre 3 osoby v izbe s jednou manželskou a jednou poschodovou posteľou; dobrá atmosféra, mali sme šťastie na dobrých ľudí; celkovo prijateľné
Autobus z Knysna do Jeffreys Bay: Intercape – 314 randov; najlepší zo všetkých mnou odskúšaných autobusov; klíma funguje, čistý interiér, batožinu Vám označia štítkom, je tam aj telka

Tretia destinácia: Grahamstown
Skôr ako začnem o Grahamstowne, poviem Vám ako prebiehala naša cesta a prvé momenty po príchode.
V piatok sme išli do Mexican, kde bola trance party. Ja tento štýl nemusím a Mel ho naopak zbožňuje. Autobus sme mali v sobotu ráno o 4.45. Plán ale bol, že nebudeme spať, budeme von celú noc a dospíme to v autobuse. Ja som to ale zabalila pred 2hou hodinou a išla som si ľahnúť. O 4tej prišla opitá Mel, tak sme sa rýchlo zbalili a išli sme na stanicu. Autobus tam už čakal. Eldo Coaches. Prosím, zapamätajte si ten názov a vyvarujte sa mu :D Celá natešená, že to dospím v buse, som sa rozbehla dnu a hľa, sto očí na mňa, jedinú bielu v celom autobuse (Mel je farebná) a neskutočný smrad. Sedelo sa po troch a dvoch v rade, väčšina žien mala deti na kolenách a klíma nefungovala. Medzi nohami tašky a na nich ďalšie tašky. Jediné miesto, ktoré bolo voľné, bolo pri jednom pánovi v trojke. Sedela som v strede. Z jednej strany opitá Mel, ktorá na mne ležala, z druhej strany pán, ktorý mal na stehne dvojcentimetrového švába. Tie dve hodiny cesty som sa ani nepohla, všetko ma svrbelo a myslela som, že tam odpadnem od smradu a nedostatku kyslíka. Do Grahamstownu sme dorazili o 7mej ráno. Pršalo. Nevedeli sme, kde sme, kam máme ísť. Dohodla som nám ubytovanie cez coachsurfing, lebo všetko bolo vybúkované alebo drahé. Taxi (dodávka) nás hodila pred dvere nášho hostiteľa Kjetila. Kjetil je z Nórska, je to veľmi inteligentný muž v stredných rokoch a rád sa rozpráva o slovenskej politike o 7mej ráno, keď Vám jedno oko pulzuje z nedostatku spánku a celé telo Vás svrbí z autobusu :) Ale pozor, nekončíme. Jeho dom bol útulný a relatívne čistý. Ale plný. Bolo obdobie Festivalu umenia a Kjetil už hostil pár ľudí. Nám pridelil chatku za domom. Z vonku vyzerala v poriadku. Z vnútra už menej. Dostali sme od neho spacáky (ten môj mal v sebe skrytú špinavú ponožku ako bonus) a pár špinavých plácht. Matrace boli nechutne špinavé a celkovo celá chatka bola dosť zanedbaná. Ja nie som náročná, ale na túto skúsenosť som nebola pripravená. Zaspali sme, ani neviem ako...
Po zobudení sme sa osprchovali, vyfintili a išli na festival. Festival umenia trvá desať dní. Počas týchto desiatich dní sa konajú po meste hudobné koncerty, divadelné predstavenia a rôzne umelecké vystúpenia. Oplatí sa to zažiť. Lístky si viete zakúpiť v centre diania, kde sú stánky s oblečením, jedlom, obrazmi, soškami a inými originálnymi handmade výrobkami.

National arts festival, Grahamstown

Festival končil v nedeľu a väčšina sobotňajších vystúpení už bola vypredaná. Kúpili sme si lístky na Hypnosis show by Dr. Stef. Na hypnóze som ešte nebola a chcela som to zažiť a zúčastniť sa a preto akonáhle Dr. Stef povedal, kto chce byť dobrovoľníkom, bola som na pódiu medzi prvými :) Žiaľbohu, alebo našťastie haha, sa mu nepodarilo ma zhypnotizovať a po desiatich minútach ma poslal späť do hľadiska. Zhypnotizovaní jedinci robili striptíz, jedli cibuľu ako jablko a bavili celé obecenstvo :)

Hypnosis show by Dr. Stef

Grahamstown ma očaril. Je to útulné umelecké mestečko s historickým centrom, kedysi druhá najväčšia kolónia po Kapskom meste (Kjetil povedal, tak mu verím :)). Čierni obyvatelia sa tu obliekajú do vintage kúskov a bieli študenti tu nosia uniformy ako Harry Potter. Znie to rasisticky, keď to tak píšem, ale odkedy som v JAR, pociťujem veľké rozdiely medzi bielymi a čiernymi. Smutné...
Po show sme spolu s Carlosom zo Španielska, ktorý býval takisto u Kjetila, išli na večeru a africkú diskotéku. Diskotéka, inak by som to miesto nenazvala. Ďalší nezabudnuteľný zážitok :)
Nedeľné ráno bolo zlomové. Doštípané od hávede z matracov sme išli na festival, ktorý končil. Plánovali sme ostať v Grahamstowne do pondelka a potom sa presunúť do Coffee Bay a následne do Durbanu. Ale ďalšiu noc v chatke sme už zažiť nechceli. Spomenuli sme si, že Carlos odchádza do Port Elizabeth a behom pár minút sme sedeli v jeho aute a išli úplne iným smerom, ako sme plánovali :)

Ubytovanie: Coachsurfing – nemôžem sa sťažovať, bolo to zadarmo a Kjetil je dobrý človek
Autobus z Jeffreys Bay do Grahamstownu: Eldo Coaches -  310 randov; na vlastné nebezpečenstvo :)

Štvrtá destinácia: Port Elizabeth
Cestou do PE sme pozerali z okna na zebry, antilopy a hľadali slony, ktoré tam zvyknú byť. Ja som sa snažila skontaktovať jedného môjho známeho, ktorého som spoznala v Kapskom meste a stále ma volal k nemu do PE. Našťastie neodpovedal a tak sme si našli ubytovanie pár minút od pláže.
Port Elizabeth sme potrebovali. Ubytovanie bolo čisté, vyprali sme si všetko oblečenie, aby sme náhodou nedoniesli domov šváby a z terasky bolo vidno oceán.

Cestou na Kings Beach, Port Elizabeth

Rozhodli sme sa, že náš výlet ukončíme práve tu a peniaze radšej minieme na dobré jedlo a pekné podniky. Počasie nám prialo a väčšinu času sme strávili na pláži alebo v podniku Cubana. Cubana je aj v Kapskom meste a tuším aj v iným mestách v JAR. Táto Cubana bola ale iná, nádherná. Veď posúďte sami :)

Cubana, Port Elizabeth

V PE sme ostali do stredy večera. Stretli sme sa tam s kamarátkou Mel, Carly, a jej expriateľom Varanom (vyslovuj tvrdo s ruským akcentom, aby to iritovalo Varana haha). Varan je kapitola sama o sebe a celkom reprezentatívna vzorka miestneho obyvateľstva. Normálne nesúdim ľudí podľa inteligencie, ale tento chlapec je WAW. Počas jazdy v aute s ním som sa modlila a mala zatvorené oči. V protismere, zrýchli keď vidí spomaľovač, no dobytok. Okrem neho som sa stretla aj so spomínaným známym. Ako som povedala, našťastie mi vtedy neodpovedal na telefonát a neubytovali sme sa u neho. Nikdy som žiadneho chlapa neblokla na Facebooku alebo Whatsappe. Abbey je prvý a oprávnene. Ale to nie je dôležité, divní ľudia sú všade. A v Port Elizabeth je ich akosi viac :)

Boardwalk, Port Elizabeth

PE sa mi páči :) Kings Beach, Cubana, Boardwalk, promenáda pri pláži, pjér haha (mólo po ang. je pier) a príjemná dovolenková atmosféra.

Mólo v pozadí, Port Elizabeth

Posledný deň, v stredu, sme sa vybrali do centra. Okrem pár budov a jednej sochy tam nie je čo vidieť.

Centrum, Port Elizabeth

Mel mala silnú potrebu dať si urobiť dredy. Vošli sme do prvého afrického barber shopu a zatiaľ, čo sa Mel dohadovala s Tupacom z Ghany, za koľko a ako jej urobí pár dredíkov na bokoch, ja som sa dala „podstrihnúť“.

Africký barber shop

Moja prvá skúsenosť z barber shopu a ostrihania britvou bola pekným zakončením našeho road tripu :) Večer sme už čakali na autobus späť do Kapského mesta.

Ubytovanie: Kings Beach backpackers – 150 randov za noc; pekné, čisté ubytovanie, pár minút chôdze od pláže; majiteľ má mačku Pítra, čo Vám v noci vlezie do postele a protivného malého psa Moly; mne osobne to neprekážalo a doporučujem
Cesta z Grahamstownu do PE: Carlos nás zobral autom; zadarmo
Autobus z PE do Kapského mesta: Translux – 580 randov; cestovali sme v noci, 12 hodín, nesedeli sme spolu, lebo šofér nás posadil ako chcel on; špina, menší zápach nôh a jedla, nie najpríjemnejšia skúsenosť